Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Avart: Skyraider

Publicerad 2010-09-27 18:35:52 i AvArt - Avation art...med mera,


Här har vi en gammal teckning som hittades i en låda för ett tag sedan...och det var ett bra tag sedan den kom till - över 25 år sedan. Kanske var jag då inspirerad av följande minnen, tidigare beskrivet i inlägget Ghost Riders In The Sky - eller - Skyraider with a goat:

Douglas Skyraider, den har alltid varit en av mina favoriter. Jag kommer ihåg var och när jag såg en sådan för första gången: Visby, jag var åtta år och på besök hos mina gotländska kusiner. Jag var helt fascinerad av det stora gula flygplanet som hade ett så mäktigt ljud.

När jag blev lite äldre och klokare (?) fick jag klart för mig att det var det sista flygande svenska exemplaret av Douglas AD-4W Skyraider jag sett. Ett dussintal brukades för målflyg på 60- och 70-talet av Svensk Flygtjänst och ett exemplar av dessa var - mer eller mindre - ständigt utlånat till det lilla flygbolaget Avia på Gotland.

Så när man visades till det stora gula spökets hemvist, invid den gamla flygstationen i Visby, var det lätt nervpirrande. Där stod den, utrullad framför Avias stora gråmålade trähangar - och runt om strövade gräsklippningspersonalen och bräkade. Vet inte vad som var mest otäckt: Fårskockens attack eller uppstarten av gulspökets Wright R-3350-motor? Tror att det måste varit det förstnämnda, får eller getter - för ljudet, puffarna, eldslågorna...allt ... när en dylik motor startar, är snarare en upplevelse av suggestiv natur.


"Standard procedure was for the pilot to count 16 blades before turning ignition to "both" and depressing primer button."

Läs gärna också inläggen The EBL' dog - den sista Skyraider'n och Målgång - 2. Apropå Skyraider...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: jan häggström

Publicerad 2010-09-28 09:22:40

tja ba



min kompis nicke åkte mycke skyraider han jobbade på svensk flygtjänst

Postat av: Gert

Publicerad 2010-09-28 12:41:29

Det var ju otroligt, jag stod och beundrade denna Skyraider på USS Midway i San Diego för en dryg vecka sen, det kunde jag inte ana att det var en av dom gamla svenska kärrorna, världen är liten ibland

Postat av: Trygve

Publicerad 2010-09-28 16:33:15

Og fortsatt står vel SE-EBM på Chino og bare skriker etter en skandinavisk pilot som vil kjøpe flyet og ta godt vare på det. Anyone...



Skal til California til helgen og stikker nok innom Chino. Skal se om jeg får tatt noen nye bilder av kjerra mens jeg er der.

Postat av: F

Publicerad 2010-09-28 16:35:43

Gert, tack för bild på f d SE-EBL. Kan bli något med tiden...



Trygve, anyone - Borgström? ;)

Postat av: Dykarn

Publicerad 2010-09-28 22:06:00

Den är mäktig,helt klart.Såg en idag o den såg lite ankommen ut o trött o ja ledsamt,för att inte prata om en Gloster Meteor i samma färg o skick,men kul o se dom var det i iaf.

Postat av: F

Publicerad 2010-09-29 07:07:14

Dykarn, håller man på att städar ur hangar 83 på Malmen?

Postat av: dykarn

Publicerad 2010-09-29 07:29:49

Jepp, det var visst något om dåligt skick och ombyggnad för värnpliktiga!!!

Postat av: F

Publicerad 2010-09-29 07:43:43

Hangaren lär ju vara utdömd - jag fasar över vad som nu händer. Ska man bygga en kassern här nu?

Postat av: dykarn

Publicerad 2010-09-29 08:38:25

Antagligen,vet ej,men saker som är klubbade inom försvaret är väl inte de lättaste att ändra på;)

Postat av: Chefsingenjören

Publicerad 2010-09-29 14:33:58

Jag rekommenderar boken "Any Time, Any Place" av Philip D. Chinnery. Den är inte specifikt om Skyraider utan om SOF - Special Operation Forces i bl.a. Vietnam. Av 11 Medal of Honour utdelade till flygvapnet under vietnamkriget gick två till Skyraiderpiloter.

Postat av: F

Publicerad 2010-09-29 15:08:02

Tack för tipset, CI!

Jag returnerar ett annat boktips: "Målflyg"av Åke Hall, om Svensk Flygtjänst och dess historia. Mest om de gula måldragarkärrorna, folket som flög o hade hand om dem, i ett bolag som kontrollerades av en f d CFV och hans son.

Postat av: Rob Hart

Publicerad 2010-09-29 16:08:33

Hi, I would like to send a message to Fred. Its about a flight planning project that I am working with. I need a local swedish pilot with good access to other pilots... (sorry for the bad translation)



Hej, Jag skulle vilja skicka ett meddelande till Fred. Det handlar om en flygning planeringsprojekt som jag arbetar med. Jag behöver en lokal svensk pilot med god tillgång till andra piloter...(Ledsen för dålig översättning)

Postat av: Tord S Eriksson

Publicerad 2011-06-12 10:40:49

Det märkliga med Skyraidern är att den tvåsitsiga versionen. där pilot och navigatör sitter sida vid sida, är betydligt snabbare än den "normala" ensitsiga - gäller förresten även Hawker Hunter i skolversion!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela