Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Reap The Wild Wind

Publicerad 2010-03-23 22:53:00 i Allmänt, Musik - 80-tal, Propulärkultur,

  
Ultravox  Reap The Wild Wind

När jag för första gången fick se videon till denna låt - det vill säga ungefär nyss - insåg jag direkt varför jag i min ungdom diggade Ultravox. Och i och för sig, gör det lite smått fortfarande. 

Har nu dessutom noterat att Reap The Wild Wind-videon till vissa delar verkar vara inspelad på North Weald. Ska man gissa att Aces High hade något att göra med produktionen? Eller är flygfältet Booker? Spitfire Mk.Ia AR213 figurerar i alla fall...
Och sekvensen med Sopwith Triplane borde vara tagen på Old Warden, ett ställe som jag mer än gärna återvänder till. Klicka här för en berättelse om första gången jag var där.
 
Reap The Wild Wind släpptes i UK den 16 september 1982, den 28 oktober gick den in i Poporamas "Heta Högen" och var kvar där i ytterligare två veckor. Däremellan, den 15 oktober, släpptes albumet Quartet. Reap The Wild Wind låter en aning annorlunda i videoversionen, så här minns man annars den

Låten var producerad av George Martin, megakänd för sitt samarbete med Beatles. Kanske är det just där man har anar kopplingen till varför Mauro Scocco började uppträda i RAFs blåa midjejacka: Jackie-albumet spelades väl in i AIR Studios där Ultravox gjorde Quartet ungefär samtidigt...

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: LIA

Publicerad 2010-03-24 22:08:10

Ojojoj - vilken nostalgitrip! Minns videon från TV då den var aktuell, men undrar om jag någonsin lyckades se den från början...?

Gillade oxå Ultravox, Quartet var riktigt bra, konserten på Hovet likaså. Lyckades få biljetter riktigt långt fram så det blev en kanonkväll! Gillade dem i Stockholms konserthus på hösten -84 också. Tror att de senare även hade en svensk basist, dock aldrig på skiva.

Inser alldeles försent att deras Stockholms-gig nästa månad redan är utsålt... Skulle faktiskt vara kul att både se och höra dem igen.

Postat av: F

Publicerad 2010-03-24 23:45:26

Wow, kul LIA...att du oxå är gammal "U-voxare" :D



I brist på plåtar till Ultravox' nästa Sthlm-gig så kan jag försöka trösta med att säga att det finns mer från bandet i bloggpipeline'en. S a s på medvinden t o m ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela