Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Dubbelt Draken

Publicerad 2010-03-11 00:19:00 i Kalla kriget,

  
Två Drakar, samma stationssignal - fast idag säger man kanske hellre man call sign? Hursom; "Johan 57". Självklart, det är några år emellan tillfällena - men det har ni säkert räknat ut. Rörande den övre av dem, kolla gärna in inlägget Johan 57 och -66 - The Show Must Go On för mer info.

Ett par andra saker måste nämnas rörande Saab 35 Draken: 

- om någon vecka är det ganska exakt 50 år sedan flygvapnet formellt tog levererans av sina första J 35A.

- idag begravs Erik Bratt som var projektledare på Saab för just Draken. Tveklöst är Bratt en av svenskt flygs största profiler genom tiderna, han kommer att lämna ett stort tomrum efter sig.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Martin

Publicerad 2010-03-11 10:18:26

Så Erik har gått ur tiden, han har gjort mycket för Svenskt flyg. Tråkigt att vi förlorat honom. Han har nu fått egna vingar, det behövs ingen Jodel.



/M

Postat av: Joacim

Publicerad 2010-03-11 10:43:01

Jag visste inte att Erik hade slutat sitt jordeliv. Det var tråkigt att höra. Jag har läst "Silvervingar" så många gånger att jag nästa läst sönder boken. Den är så personligt skriven att jag nästan känner att en vän gått bort trots att jag aldrig träffat honom. Jag jobbar inte ens inom flyget eller har det som hobby.



Att jag har boken hemma beror på att jag under 80-talet som tonåring hade ett brinnande flygintresse. Min mor var förstående och gav mej boken. Först i vuxen ålder fattade jag att min mor och Eriks döttrar var nästan grannar och lekte tillsammans när dom var barn på 50-talet i Linköping. Hon hade med andra ord bara köpt sin gamla lekkamrats pappas flygbok till sin flygtokiga son.



Nu får jag nog läsa boken igen, det har jag inte gjort sedan i höstas.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela