Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Flygvapenmuseums Sk 15 i luften?

Publicerad 2010-08-02 06:49:40 i Allmänt,



...kunde ha varit, men...nej. Det är faktiskt Björn Johanssons eldrivna modell i skala 1/5 som figurerar på bilderna. Förresten, rörande flygvapenmuseum, det nya-, har Laverdure vaknat till liv igen och med välvässad penna skrivit om sitt besök där.



Nu åter till Björn, han berättar:

Bifogar härmed några bilder på min nyss luftdöpta Klemm Kl 35 (Sk 15) påpassligt utfört på anrika reservflygskolan i Eslöv.

När flög F5-116 där senast? Tankarna drar iväg...



Då jag skulle offra min högra arm för att få flyga en Klemm 35 på riktigt får jag nöja mig med denna i skala 1/5.



Kan meddela att klemmen har en HELT fantastik roderharmoni, och flyger otroligt fint. Får flygas med alla roder (som riktiga flygplan skall..) och ser helt fantastisk ut med sina kronmärken mot sommarhimlen. Flygmässigt påminner den något om en Saab Safir som jag flugit en hel del i fullskala.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Martin

Publicerad 2010-08-02 07:26:06

Trevlig modell, trevligt fält.

Nice med andra ord...



/M

Postat av: Ernest Laverdure

Publicerad 2010-08-02 09:32:59

Ett mycket bra inlägg och mina varmaste gratulationer till Björn som har fått till en så snygg modell.

Bildtexten till sista bilden borde förstås varit:

"Björn med handen i Klemm"

Postat av: Den Gamle Emigranten

Publicerad 2010-08-02 16:08:13

Tack för fina bilder och gratulerar till den välbygda och välflygande modellen, Björn.



Jag har flugit Klemm 35. SE-AIG närmare bestämt. Så här skriver jag bland annat om mina minnen på Gustavsviksfältet i Örebro på 50- och 60-talet:

"Jo ett av flygplanen på Gustavsviksfältet var en Klemm 35 som ägdes av Andersson och Andersson. En gång erbjöds jag en flygtur i den av Andersson, vilket jag naturligtvis inte tackade nej till. Klemmen har ingen egentlig sittplas. När man flyger med den krävs det att man har en sådan där fallskärm på sig som hänger lågt ner och dinglar i knävecken när man går. Den sitter man sedan på i flygplanet. Även så jag. Andersson såg till att jag var väl fastspänd. Klemmen har två öppna sittbrunnar och efter några inledande manövrar så lade Andersson flygmaskinen i ryggläge och flög så en god stund. Det fanns alltså inget annat än luft mellan mig och min hembygd långt där nere. På insidan av sittbrunnen finns det en hel del järnrör och jag minns att jag klamrade mig fast vid dem för brinnande livet. Visserligen höll säkerhetsbältet mig kvar, men hur hårt man än spänner det så blir det löst när man hänger upp och ner i det. Dessutom hade jag ju fallskärm om jag skulle trilla ur, men trygghetskänslan ville trots det inte infinna sig. Allt slutade dock väl och jag tackade Andersson för flygturen när jag stod bredvid planet på marken på vingliga ben. Det blev i alla fall en flygtur som jag sent skulle glömma. Ja som ni ser så kommer jag ihåg den än."

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela