Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Apropå Bonanza SE-CDW

Publicerad 2010-08-05 05:49:00 i Allmänt, Beech, Propulärkultur,



...som för ett tag sedan omnämndes i inlägget ESSL 100729, dök nedanstående bild upp häromdagen.



Faktum är att orginal-tillverkningsplåten och själva flygplanet delade på sig redan någongång på 70-talet. Den satt alltså inte på sin "rättmätiga plats" när Bonanza SE-CDW bokstavligen gick upp i rök vid hangarbranden i Norberg den 4 september 2002...

SE-CDW stod länge, mer eller mindre som ett vrak, mitt ute på Örnsköldsviks flygplats. Detta efter ett landningshaveri som hade skett här under en skolflygning den 9 juli 1966. Efter ett antal år försvann maskinen ned i ett hörn, eller snarare en brandgrop, i väst-syd-västra delen av fältet.

Att den sargade Bonanzan senare skulle restaureras upplevdes då som mer eller mindre otänkbart, så en dag kom en av Linjeflygs mekar och plockade bort tillverkningsplåten. Han ville väl antagligen ha ensouvenir från det många trodde en gång varit Haile Selassies Bonanza.

För en historieskrivning om detta mycket speciella flygplan, läs inlägget Från Etiopien till Norberg - om ännu en Bonanza.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2010-08-06 06:47:45

Intressant! Det betyder ju som vi alla vet att SE-CDW faktiskt helt lagligt kan restaureras till flygbart skick igen efter branden!!

Postat av: F

Publicerad 2010-08-06 06:51:54

SuperEchoChris, du "hör mig" he he. Det var den icke uttalade innebörden av inlägget :D

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2010-08-06 09:23:51

Man kan ju även se det så här: SE-CDW har inte alls förstörts i nån brand. Endast en större mängd reservdelar som tidigare använts för att hålla den flygande råkade brinna upp helt separat!



Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela