Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

November Kilot...i september

Publicerad 2009-09-18 22:02:30 i Mooney,



Ibland bara "sitter de", som denna bilden (tycker jag). Självklart, en aning beskuren...men det är allt. Kameran är "skrutt", nog sagt om det. Och desto gladare blir därför jag.

Återkommande bloggläsare känner väl till fotoobjektet, en Mooney 252 TSE som likt ett "tjärat barn" har många namn. Det vanligaste är November Kilot, men även uttrycket Ellen Key hörs då och då...med flera.

Tagen nu i eftermiddags...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Mipång

Publicerad 2009-09-18 22:31:42

Den övre bilden var fin, snygg rörelse i proppen och fint blänk i rutan...

Ska du start reklambyrå ??



/M

Postat av: LNK

Publicerad 2009-09-18 22:45:38

Ett av Mooneys mål vid lanseringen av 201 var att komma på omslaget till Flyings september nummer 1976. Mitt mål med denna tryckare över ESMC var att hamna överst på LAE-Bloggen en liten stund. Vi lyckades! Tack för bilden.

Postat av: Per

Publicerad 2009-09-18 23:49:11

"Aim high, shoot low" brukar det heta ;) Ovation eller Bravo i all ära, 252:an är nog det snyggaste Mooney åstadkommit. Förresten lyckades nog samtliga modeller hamna på Flyings omslag från och med M201. Det som ligger mig närmast till minnes är racet mellan en brun/beige(!!!) 231 och Richard Collins P210N i augusti 1982.

252 rejsades f.ö. ett antal år senare mot en Piper Malibu.

Postat av: F

Publicerad 2009-09-18 23:55:07

Per, du är fan i mig med i matchen! :D



Kommer du ihåg race't mellan en 252, en tvåtia och en Malibu som var en feature i Flying anno 1986? Antar att det är det som du menar med ett "antal år senare"? Just det numret är vi på jakt efter nämligen :)

Postat av: Per

Publicerad 2009-09-19 00:15:25

Eftersom farsan och jag turats om att prenumerera sen början av 70-talet har man nog läst de mesta de har skrivit.



Tyvärr har jag inte just det numret i min ägo men det fanns en bild med tillhörande kommentar i ett annat från ca 1999 när de gjorde en feature om 252 som begagnad. Ska se om jag kan nosa rätt på den. Augusti 1982 ligger för övrigt på skrivbordet just nu ;)



Kan tillägga att mina egna drömmar om flygplansägande brukade gå som en flipperkula mellan Malibu och Mooney, trots att man innerst inne är Cessnamänniska :)

Postat av: F

Publicerad 2009-09-19 00:36:17

Du kan ju ha "korpgluggarna" öppna, kanske farsgubben har just detta nummer av Flying kvar? I vilket fall som helst så vann Mooney 252 testet(kanske inte helt otippat va?)



Flipperkulan, ja....men en klockren start är en Mooney 201 som allt som oftast brukar kosta mindre än en PARO av samma årsmodell...och ta dig längre i jmfrlse för varje investerad spänn.

Postat av: Per

Publicerad 2009-09-19 00:41:45

Det var inte helt tippat nej, även om testet gjordes några år innan Malibu Mirage gjorde entré (sen kom förståss Encore/Bravo och snodde tillbaka titeln).



Jag lovar att hålla utkik ifall det dyker upp nåt :)

Postat av: F

Publicerad 2009-09-19 00:54:26

(Malibu Mirage, ja ... vad ska man säga? Tja, att det finns en anledning till att den första versionen av Malibu (PA-46-310P) håller sig förhållandevis i värde vis-a-vi Malibu Mirage (PA-46-350P), så här lite över 20 år efter den senares introduktion.)



Mooney Encore är en 252 med ett annat namn, om man hårdrar det lite ;)

Håll lite utkik, vore jättekul o läsa den där (omskrivna) artikeln någongång :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela