Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Volvo Ocean Mist

Publicerad 2009-10-08 09:08:37 i bilism,



Jag har länge undrat vad den där konstiga "gröna" färgen hette som man kunde se på Volvos bilar tillverkade tidigt 70-tal. Som vanligt när man letar efter något annat springer man på det. I detta fallet heter färgen alltså Blue/Green Ocean Mist (färgkod 109 hos Volvo). Mången säckig Volvo 142 och -144 har man sett i denna blågröna lyster, gärna lätt "hottad" av motorburen ungdom. I större delen av mitt liv har jag tyckt denna kulör varit "gräsligt" ful.



Men nu håller jag på att svänga - Ocean Mist börjar falla mig i smaken.



På Volvo 1800 ser Ocean Mist dessutom rejält fräck ut. Hur var det nu? Det som är tufft tangerar gärna det som är fult...........


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Per

Publicerad 2009-10-08 12:24:07

Åhhhh, en "Saintmobile" i den färgen....man blir grön av avund! På tal om gröna 70-talsfärger så skaffade en släkting en gammal Golf i den där skrikiga ärtgröna färgen. Spänningen var olidlig när färgkoden kollades upp - vad skulle Volkswagen själva kalla denna kulöra ikon. Svaret: Lofotengrön!!!! Logiskt värre....

Postat av: Mattias

Publicerad 2009-10-08 12:52:55

Jag har haft ett par Golfar i Manilagrün. Också en mycket snygg färg. Det svenska namnet på volvofärgen var väl Oceangrön, tror jag bestämt. Min bror hade en 142-72 i den sköna färgen.

Postat av: Farbror Sid

Publicerad 2009-10-09 18:24:18

Ja många Volvo hade den färgen... så du gillar den mer och mer... det börjar arta sig med dig Lazern :-)



Pilgrön var en VW-färg som de använde i rallysammanhang... VW + Rally tänker ni överseende leende... jo faktiskt är det så.



Skön helg Lazern!

Postat av: F

Publicerad 2009-10-09 19:40:25

he he .. det artar sig, Sidden!! Det vet du :P den "Ocean-mintgröna" Volvo 1800 är simply to die for, ser ut att - likt 142/144/145 (164?) - funnits 1972/73. Sedan försvann ju som bekant 1800...och 240-serien kom...



Skön helg önskas alla!!



Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela