Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Mer Cessna "sug-och-blås"

Publicerad 2009-01-10 14:26:00 i Propulärkultur,

...fast nu i skala 1/50 och i plast.



För några veckor sedan skrev jag ju om en Cessna 337, SE-MBT, som numera ligger på havsbotten utanför Kanadas östkust. Sedan dess har fellow blogger Viking256 - det vill säga Hans Jacobsson och hans blogg Högt över Sverige - haft en mycket fin serie med inlägg om den franska plastmodellstillverkaren Heller och dess historia.

Detta får inte passera helt obemärkt! Här är en länk till hans senaste inlägg i ämnet...och här ovan ser ni en obyggd Heller-Cessna "sug-och-blås". Jag tror att byggsatsen är släppt i Sverige 1979.

Den svenske Heller-importören AB Berico i Malmö fixade att man kunde få svenska dekaler, i detta fallet till kustbevakningens SE-GMM. Hos hobbyhandlare och leksaksaffärer kunde man då hitta "försvenskningsanvisningar" i en häftat knippe blåstenciler - just den som gäller för SE-GMM ligger näst underst där i högen.

Och här har vi orginalet i skala 1/1.



Bilden är tagen i Eslöv den 3 oktober 1990 i samband med att planet skulle in på tillsyn. Det var vid den här tiden utgångsbaserat på Sturup.

Cessna F337G  SE-GMM finns numera utställd i Aeroseum på Göteborg/Säve. Flygplanet var kustbevakningsflygets första egna och levererades ny den 1 juli 1976 - läs mer om KBV-flygets historia på kustbevakningens hemsida.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Hans J

Publicerad 2009-01-10 17:14:55

Tack för bidraget-i-mailen och denna bloggpost! Cessna 337 är något jag inte kan mycket om själv, än mindre har jag haft byggsatsen. Hur ska jag toppa det här nu då? ;-)

Postat av: F

Publicerad 2009-01-10 19:06:38

Oj, du "toppar" ju mest hela tiden :P



Vill du ha resterande sidor också? Eller har du Bericos Heller-häfte? Den sida jag skickade var ju "bara" den jag skannade för detta inlägget.

Postat av: Mårten

Publicerad 2009-01-11 16:55:42

jag har för många år sen åkt en skräckfärd i en såndär, i Skaune, men har för mig den vart danskreggad. finns det nån flygande sån i landet idag?



Postat av: leif

Publicerad 2009-01-11 17:12:50

Då "knuff&dra´n" än en gång är uppe på bloggen måste jag ställa en fråga som gäckar minnet....

Vilket namn hade -vingen/mod.kittet- på den Cessna 337 som på 60talet opererade från en fabriksgård i Emmabodatrakten?

...är det någon som vet?



Postat av: F

Publicerad 2009-01-11 18:18:13

Mårten - det finns en svenskägd danskreggad 337a i Skåne. Den styrs allt som oftast av en mustachprydd gentleman som härstammar från Mjölby. Ibland åker han mer exotiska apparater framdrivna med radialer ;)



Leif - Stenberg-Flygt's SE-FKB som Nibbe K flög från fabriksområdet i Lindås? Jodå, den var försedd med ett Robertson STOL-kit. Banan man hade - innan man byggde Skutaryd - var 400 x 20 meter.

Postat av: Mårten

Publicerad 2009-01-11 21:04:22

hum, kan inte komma på några mustachprydda gentlemän från Mjölby...

Postat av: F

Publicerad 2009-01-11 21:45:32

Var det denna kärran?

http://www.oy-reg.dk/register/1360.html



Sedan finns minst två andra Cessna 337 kvar på svenskt register; SE-KPF och SE-LTE. Den senare en P337...men om de är baserade i landet är en annan sak...

Postat av: Mårten

Publicerad 2009-01-11 22:03:34

känns inte bekant :/ det kan vart 1987 jag fick följa med på en tur,det var någons bekant bekant som hade hand om den, men ägde den inte. Snubben snett bakom mig spydde piloten i nacken! med viss turbulens inne i planet som följd, och cessnan rolla över och sjönk som en sten.

Postat av: F

Publicerad 2009-01-11 22:37:09

1987, ja det var ju betydligt mer länge sedan än jag trodde. OY-BYZ har väl varit baserad i Eslöv i ca fem/sex år.



Då gissar jag att det var OY-BHR, en Cessna 337 som då ägdes av Asarums Industrier AB. Den var tänkt att bli SE-reg men så "bidde" det inte. Skrotad i början av 90-talet. Kika på lite bilder på BHR här:



http://oy-reg.dk/register/980.html

Postat av: Mårten

Publicerad 2009-01-11 22:56:38

Kan det faktiskt va. smuggellådan under stämmer, men färg å dekor inte som ja minns riktigt.

Postat av: Trygve

Publicerad 2009-01-12 11:06:28

En begynner å forstå hvor gammel man er når man ser forsiden på 1980 katalogen fra Heller og husker at den hadde jeg jo! Har faktisk en gammel sliten katalog fra 1981 fortsatt...



Husker godt at jeg kjøpte en Heller T-6G (SK16)rundt 1983-84 som hadde dekalene til SE-CHP med i settet. Dan Borgström hadde dette settet liggende og lot meg kopiere dekalene i fjor. Så en vakker dag... På samme tiden (før de norske settene Hans nevner på sin blogg) hadde jeg en Heller T-6G med de norske dekalene til de blå/ gule fargene. Hver gang jeg kikker på byggesett på eBay ser jeg også med lengsel på Saab J-21 settet, men i dag vil jeg vel helst ta med en av 1/1 modellene dere har i Sverige...

Postat av: F

Publicerad 2009-01-12 12:42:01

He he ...ja, du Trygve. Finns väl bara två J 21A kvar i skala 1/1...



Om jag fattat det rätt så vill man få dit "Snoppy" igen på fenan på SE-CHP. Hoppas man får till det i rätt skala, inte så kallad "peanut scale" ;)



SE-CHP på RAF Bassingbourn (samma dag som jag fyllde tio) - http://www.abpic.co.uk/photo/1043063/



Jag tror att Hans J kommer fortsatta att "hälla" ur sig mer Heller-inlägg :)

Postat av: Trygve

Publicerad 2009-01-12 13:37:29

Jeg snakket med Bjørn Lövgren under Safir treffet på Säve for 1 1/2 år siden, og foreslo at han skulle returnere CHP til de gamle fargene. Han var ikke direkte uenig, så vi får håpe at så skjer. Det fargeskjemaet har lang historie bak seg...



Hmmm, du fylte ti den sommeren og jeg fylte 9 senere samme høst. Da begynner vi vel snart å ligne et par "gretne gamle gubber" a la Statler and Waldorf i Muppet Show.

http://www.youtube.com/watch?v=14njUwJUg1I



Blir det mer Heller stoff så ender det vel med at jeg blir inspirert og må ta frem min gamle 1/72 TWA L-1049G og starte arbeidet...

Postat av: F

Publicerad 2009-01-12 14:10:02

David P, då involverad i 100 hrs chk av CHP, hörde av sig o ville ha fotodokumentation på fenan som den såg ut med Snobben påmålad. Sen vet jag inte om det sattes verket.



Ha! Hilfe! Statler and Waldorf är rätt träffande...så att man t o m bli lite rädd ;P



Mer Heller? Man kan aldrig veta ;) Men jag tror bestämt att jag låter Cessna 337an vila i sin låda, förblir obyggd. Man ska aldrig säga aldrig men den håller nog sitt värde mest i nuvarande skick ;)

Postat av: Hans J

Publicerad 2009-01-12 14:37:20

Visst blir det mer Heller framöver!



Trygve, Hellers Saab J21 finns i välsorterade svenska hobbybutiker och kostar ca 65 kr.



Och F, din modell ska du nog låta ligga i lådan, din slutsats är korrekt... :)

Postat av: F

Publicerad 2009-01-12 15:45:40

Heller'Bust - varför gjorde Heller inte en miniserie byggsatser med sina "egna flygplan" ;)



"Fullträffat med två bommar" - jag låter min ligga kvar i lådan, Trygve får nöja sig med Saab-varianten i 1/72...och inte 1/1 ;)

Postat av: Sten Svensson

Publicerad 2009-05-18 16:16:38

Hej! Kan berätta för ev intresserade, att OY-BHR följde med på köpet när jag köpte OY-BYZ. Jag plockade den på användbara delar och skänkte sedan kärran till Gösta och Rickard Andersson i Skurup, där den står nu. //Sten PS är uppvuxen i Mjölby men född i Vellinge. ;)

Postat av: Lars Tell

Publicerad 2017-01-10 23:31:36

Portugiserna flög ett 10 -20 tal 337 efter svensk model för havsövervakning. Vill minnas att REINS / Cessna (och jag ) lade ihop puzzlet , Leif flög och det blev eb¨n bra affär på alla sätt !

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela