Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Irakiska dieseldoftande Cessna 172

Publicerad 2009-12-29 14:56:00 i Allmänt, Propulärkultur,



Det irakiska flygvapnet har ju återuppstått och sedan 2007 grundutbildas piloter på Cessna 172S Skyhawk. 18 stycken levererades (10 fanns/finns på option) och pyntades av amerikanarna. Platsen är Kirkuk Regional Air Base och det amerikanska förbandet 52d Expeditionary Flying Training Squadron ur USAF utgör en viktig förutsättning (= lärarresurs med mera).



Cessna 172S!?...eller ska man i detta fallet säga Cessna 172TD? Antagligen är dessa irakiska 172or de enda som Cessna har tillverkat där Thielert-dieselmotorer installerats från början...utan att det stått 'Exprimental' på dörren?

Att detta blev känt kom sig när en av dem - YI-138 förresten (på översta bilden) - ferryflögs efter målning i Tampa, Florida, till utskeppningsdestinationen och blev tvungen att nödlanda på en väg (den 21 februari 2008). Känns scenariot igen? Laverdure påpekade detta faktum när vi gled in på ämnet ibland kommentarerna i ett tidigare inlägg. Läs storyn här.



Cessna annonserade hösten 2007 att man skulle börja leverera 172or med Thielert-motorer under påföljande år (då kallade Cessna 172TD).

The Skyhawk TD features a Full Authority Digital Engine Control (FADEC) equipped Thielert Centurion 2.0 liter engine. The DOHC (double overhead camshaft) in-line four-cylinder turbocharged engine develops 155 horsepower, is liquid cooled and drives a composite three-blade constant speed propeller. Benefits include reduced fuel consumption, lower direct operating costs, simplified engine operation and improved hot-and-high aircraft performance.

Cessna has incorporated several aircraft design changes to simplify factory installation and maintenance, as well as to ensure full integration of the new engine with the Skyhawk’s systems and Garmin G1000 avionics system.


På våren 2008 hejdade man sig:  

Cessna Aircraft Company has decided not to deliver any Cessna 172TD aircraft powered by the German-built Thielert diesel engine, following the bankruptcy of Thielert Aircraft Engines. None had been delivered, and the type certificate was still pending.

Förresten, hösten 2007 till våren -08, tiden då de irakiska flygplanen levererades...



Enligt vad som sagts är bristen på AVGAS i det annars oljerika Irak ett problem, och där har man en första förklaring till motorvalet. Thilerts Centurion 1.7-litersmotor hade tidigare dessutom hamnat i ett UAV-system som jänkarna använder - kanske var detta en annan medhjälpande omständighet? 

Detta sagt förutom ett par mer "uppenbara sanningar": En tämligen säker anledning är att flygplantypen, Cessna 172 - eller T-41 som amerikanarna kallar den militärt - är välkänd i alla vapengrenar såväl som hos olika civil contractors. Man räknar väl att det är förbi 43000 stycken tillverkade i dagsläget, Cessna 172 Skyhawk är ju världens mest producerade flygplan.

Lägg sedan till faktumet att man tack vare ett så kallat STC sedan flera år tillbaka kan installera Thielert Centurion i just Cessna 172. Ja, då ger det ena det andra...

Kommentarer

Postat av: Bengt

Publicerad 2009-12-29 17:47:43

Lite udda att de påstår att den har 155hk vilket inte stämmer med 2.0, den har 135hk. 2.0S har 155 men den är ju inte certad ännu, iaf inte för Diamond...

Postat av: Ernest Laverdure

Publicerad 2009-12-29 19:37:40

Det skall bli spännande att följa upp vad som händer med dessa Cessnor och deras motorer. Under tiden så har en DA40 TDI stått på näsan igen.



http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/4656486/

Postat av: F

Publicerad 2009-12-29 20:21:08

Bengt - i ett senare stycke står det 'the type certificate was still pending'. Att man flyger dem i Irak är kanske förklaringen. Det är inte bara målningen av planen som är "grå...". Se nedan ;)



Ernest - det satt en TAE 125-02-99 i HB-SDW. Det är ju som sagt samma motor som skulle in i Cessnas program. Från SHKs rapport om haveriet med DA40TDi SE-LTF:



"On 21 February 2008 the N1735L C172 event happened (IFSD after 3 flight hours).

On 27 February 2008 TAE informed EASA about a possible fuel line crack (uncon-firmed because parts not yet at TAE) on the N1735L."



Alltså = YI-138



Enligt FAA's databas:



Deregistered Aircraft 1 of 1



Aircraft Description



Serial Number 172S10647

Manufacturer Name CESSNA

Model 172S

Year Manufacturer 2007

Type Registration Corporation

Certificate Issue Date None

Mode S Code 50223544

Cancel Date 03/12/2008

Reason for Cancellation Exported

Export To IRAQ



Aircraft Registration prior to Deregistration



Name CESSNA AIRCRAFT CO

Street 1 CESSNA BLVD

City INDEPENDENCE State KANSAS Zip Code 67301

County MONTGOMERY

Country UNITED STATES



Deregistered Airworthiness



Engine Manufacturer LYCOMING

Engine Model 41597

Classification Standard

Category Normal Utility

A/W Date 01/03/2008



Deregistered Other Owner Names



None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela