Irakiska dieseldoftande Cessna 172
Det irakiska flygvapnet har ju återuppstått och sedan 2007 grundutbildas piloter på Cessna 172S Skyhawk. 18 stycken levererades (10 fanns/finns på option) och pyntades av amerikanarna. Platsen är Kirkuk Regional Air Base och det amerikanska förbandet 52d Expeditionary Flying Training Squadron ur USAF utgör en viktig förutsättning (= lärarresurs med mera).
Cessna 172S!?...eller ska man i detta fallet säga Cessna 172TD? Antagligen är dessa irakiska 172or de enda som Cessna har tillverkat där Thielert-dieselmotorer installerats från början...utan att det stått 'Exprimental' på dörren?
Att detta blev känt kom sig när en av dem - YI-138 förresten (på översta bilden) - ferryflögs efter målning i Tampa, Florida, till utskeppningsdestinationen och blev tvungen att nödlanda på en väg (den 21 februari 2008). Känns scenariot igen? Laverdure påpekade detta faktum när vi gled in på ämnet ibland kommentarerna i ett tidigare inlägg. Läs storyn här.
Cessna annonserade hösten 2007 att man skulle börja leverera 172or med Thielert-motorer under påföljande år (då kallade Cessna 172TD).
The Skyhawk TD features a Full Authority Digital Engine Control (FADEC) equipped Thielert Centurion 2.0 liter engine. The DOHC (double overhead camshaft) in-line four-cylinder turbocharged engine develops 155 horsepower, is liquid cooled and drives a composite three-blade constant speed propeller. Benefits include reduced fuel consumption, lower direct operating costs, simplified engine operation and improved hot-and-high aircraft performance.
Cessna has incorporated several aircraft design changes to simplify factory installation and maintenance, as well as to ensure full integration of the new engine with the Skyhawk’s systems and Garmin G1000 avionics system.
På våren 2008 hejdade man sig:
Cessna Aircraft Company has decided not to deliver any Cessna 172TD aircraft powered by the German-built Thielert diesel engine, following the bankruptcy of Thielert Aircraft Engines. None had been delivered, and the type certificate was still pending.
Förresten, hösten 2007 till våren -08, tiden då de irakiska flygplanen levererades...
Enligt vad som sagts är bristen på AVGAS i det annars oljerika Irak ett problem, och där har man en första förklaring till motorvalet. Thilerts Centurion 1.7-litersmotor hade tidigare dessutom hamnat i ett UAV-system som jänkarna använder - kanske var detta en annan medhjälpande omständighet?
Detta sagt förutom ett par mer "uppenbara sanningar": En tämligen säker anledning är att flygplantypen, Cessna 172 - eller T-41 som amerikanarna kallar den militärt - är välkänd i alla vapengrenar såväl som hos olika civil contractors. Man räknar väl att det är förbi 43000 stycken tillverkade i dagsläget, Cessna 172 Skyhawk är ju världens mest producerade flygplan.
Lägg sedan till faktumet att man tack vare ett så kallat STC sedan flera år tillbaka kan installera Thielert Centurion i just Cessna 172. Ja, då ger det ena det andra...