Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Mer MFI...

Publicerad 2008-09-01 14:02:50 i MFI,



Senaste dagarna har jag bytt några intressanta mail med Christer Stenman. Bland annat har dessa bilder dykt upp, tagna ganska nyligen på flygfältet i Oskarshamn. Flygplanet är den senast ihopsatta MFI-15-200A, SE-XYF, och gjorde sin premiärflygning den 12 augusti.

De sista fyra Saab-tillverkade MFI-15/17 rullades ut från tillverkningen 1987 och levererades till norska flygvapnet (c/n 15843 till 15846). Sedan dess har ändå ett antal byggts, detta i exprimentklass - SE-XYF är den åttonde av dessa. 

Nyckelperson har varit Gennart Claesson, han har i och med denna varit mer eller mindre involverad i tio byggen/iståndsättningar av MFI-15: SE-FIM (15006), SE-FIT (15832), SE-XMH (847), SE-XNP (848),  SE-XUB (825 - numera OY-JTG), SE-XUH (849), SE-XUI (850), SE-XUL (851), SE-XUY (852) ...och nu alltså, SE-XYF (854).


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Bengt

Publicerad 2008-09-01 19:11:05

Yes! Go Gennart, Go! Synd att inga 15 finns att låna/hyra på vettigt avstånd från Linköping. Jag saknar att flyga den så jag blir vansinnig ibland...

Postat av: F

Publicerad 2008-09-01 19:19:06

Varför skulle man inte ta o bygga en MFI-15 åt LFK då? Delar finns säkert. Eller om man sätter ihop en annan konstellation folk i området - jag tror ju inte att du är ensam med din "urge for som Saabian Safari" ;)



Såg förresten att Bellancan var till salu

Postat av: Bengt

Publicerad 2008-09-01 20:30:20

Mm... cirkeln är slut där. Plattnackarna (ja, det står jag för) sålde ju den MFI15 vi hade utan att informera medlemmarna för att köpa Bellancan som ju aldrig blivit nån hit. Mao är det osannolikt att LFK skulle ha en MFI igen och Gennart tar ju tyvärr (fast med rätta) rätt så bra betalt för sina kreationer...

Postat av: F

Publicerad 2008-09-01 20:44:30

Jag tänkte att man kanske kunde få till en liknande lösning runt en MFI-15 som med (t ex) SE-XIS...mer eller mindre byggd med Saab-hjälp - men, men...tiderna förändras. Det funkade då, kanske inte gör det nu?



O sen, x-klassad, skulle det bli svårt - för att inte säga omöjligt - att använda kärran i Östgöta Flug...



Men

Postat av: Bengt

Publicerad 2008-09-03 19:04:39

Mja... säg det. Saab tillverkar ju inte flygplan längre om du förstår vad jag menar. Safarin gick nog inte så mycket i Östgötaflyg ändå så det är nog ingen issue. Fast om det går att dra ett så "tungt" hembygge i klubbregi igen... tja.. kanske. Men först ska nog klubben se nån nytta med det isf och det tror jag inte man gör iom avyttrandet av ILB. Jag känner bara till en till som är tokig nog i Safari att vilja göra nåt åt saken men bygge är nog iaf inte hans melodi :)

Postat av: F

Publicerad 2008-09-03 19:30:57

Tinga en zambisk kärra i behov av "refurbishment", bilda sedan intressegruppen "Östgotisk Safari", allt medan ni lyssnar på



http://www.youtube.com/watch?v=cnrZcFRufWM



Obs! ni får av vissa givna anledningar inte vara fler än fem ;)

Postat av: Bengt

Publicerad 2008-09-04 17:30:58

LOL :) Det vore nåt. Fick just reda på att styrelsen sålt IFX utan att annonsera ut den till medlemmarna först, historien återupprepar sig :( Förakt för medlemmarna tycker jag. LCU visst vi om och ev. en Cadet, troligen KEN men ingen hade sagt nåt om IFX. Hoppas jag får en chans att styra den en gång till då det är "min första".

Postat av: F

Publicerad 2008-09-04 18:12:59

Varför denna lätt hysteriska utförsäljning, Bengt? Det där med "krysset" är väl lite uppslitande fäör somliga kan jag tänka, har ju gått i LFK sedan ny...

Postat av: Bengt

Publicerad 2008-09-04 20:58:46

Mja, den har ju dessvärre tillsammans med de andra "udda typerna" varit rätt mycket hangardrottning på senare år och planerna är att köpa en C172 av senare snitt med G1000 beg, gärna från USA och för att delfinansiera detta säljer man av 1-2 flyplan. Planen var KEN och LCU men har viss skiftat till LCU och IFX efter att KEN "gått bra" i sommar. Inte mig emot men jag tycker det är fult att inte ge medlemmarna en sportslig om nu någon vill köpa just denna individ. Samma som ev. skulle köpa IFX är ju kanske inte på marknaden och letar efter en 152:a men skulle göra det om just denna bjöds av känsloskäl. Hursomhelst mest renhårigt mot medlemmarna att informera om vad som är på gång.

Postat av: F

Publicerad 2008-09-04 21:33:27

I C...jag förstår o håller med. Antar att det var pengamammon som också styrde (iofs inte så konstigt i sig). Vet du va man fick för IFX?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela