Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Mer GBS: Paloma Blanca PA-31

Publicerad 2008-03-29 06:00:00 i Piper, Propulärkultur,

Med tanke på föregående inlägg: Har det någonsin funnits en "vitare duva" på svenskt register?

PA-31 SE-GBS ESKN 910820

Se här - Piper PA-31 Navajo SE-GBS, på bilden utrullad i eftermiddagssolen utanför Nyge Aero på Skavsta i augusti 1991. Alltså inte vilket "Piper-rödskinn" som helst, snarare en vit duva...med tanke på registreringen. 

Vid fototillfället var GBS'en precis klar efter en omfattande reparation. Ett halvår tidigare hade kärran varit ute för ett missöde på Frösön, detta då Malmö Aviation/SalAir:s taxande BAe 146-200 G-BRXT i ett snöoväder hade förpassat GBS'en in i en snövall - vilket på Nyge sedan kom att rendera i en ny vänstervinge för PA-31:an.


SE-GBS flyger idag hos Örebro Aviation. Var det inte så att man skulle ge en av sina PA-31:or ett JPS-målningsschema som en hyllning till Örebros store racinglegend? En vit duva skulle alltså kunna bli en svart-...fast med guldkant. Allt är inte svart eller vitt, men en del är...fast med gulkant...

Edit: Se även detta inlägg där jag tecknar SE-GBS historia.

JPS


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Sture Friedner

Publicerad 2008-03-29 11:45:18

Hej!
Kanske har Du skrivit om detta tidigare, men om jag inte minns fel så var det en Navajo (SE-GNI) som Håkan Lans hade i slutet av 80- och början av 90-talet för att prova ut sitt navigationssystem? Jag hade äran att få föjla med några gånger och stod/låg/satt även bakom kameran då vi gjorde en demo-film tillsammans om GPS-navigationssystemet (1989).
Håkan byggde också en Glasair (SE-XGF - nu på Tekniska museet)i garaget där han provade ut ett av världens första civila glass-cocpit-sytem (för att få kärran godkänd måste han dock ha en fullständig uppsättnng "normalinstrument" på co-pilotsidan. Bilder på det här finns att hitta på Håkans egen hemsida www.gpc.se.
Med många vänliga hälsningar
STURE

Postat av: F

Publicerad 2008-03-29 12:44:10

Hej Sture!

Tackar för din kommentar! Kul! Jag har för mig att det till och med var en Piper Chieftain - en förlängd Navajo - som Lans hade. SE-GNI såldes för några år sedan till Holland,
numera PH-MRE:

http://www.airliners.net/photo/North-Sea-Airways/Piper-PA-31-350-Navajo/0575354/M/

Glasair'en var väl den först färdigställda i Sverige som dessutom var av RG-modell. Sist jag såg den - cirka ett år sedan - stod XGF utställd vid Arlandasamlingarna.

Med allra bästa hälsningar,

//F


PS. Snart dags för lite Safir-åkning söderut? :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela