Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Speed and price and everything nice - 1

Publicerad 2008-01-21 12:10:51 i Mooney,

Mooney 1968 1
Om du köpte en Mooney Ranger 1968 fick du en Colt 45'a "på köpet". Okej då, du kunde tävla om att vinna en gold plated sådan i varjefall...

Nu är jag inte så lite inspirerad av Farbror Sids blogg som jag följt ett tag. Han har hostat upp en den ena grymt snygga/roliga reklamen/företeelsen efter den andra från tiden man kallade "atomåldern". Ja, lite senare också...även en hel del 70-tal. Besök honom, här är en länk:  http://farbror-sid.blogspot.com/

Inspirerad sa jag. Här ser vi reklam som kan få en att gå "i spinn". Jag kanske inte kan mäta mig med vad som finns i Sids arkiv men jag kan ju försöka, i varje fall lite. Året är 1968 och Mooney Aircraft, med tillverkningen i Kerrville, Texas, abonerar på första uppslaget i Flying. Här är två exempel; från januari och juni.


Mooney 1968 3
Av lite överskottstyg från inredningen till en av demolyx-kärrorna 1968 så sydde vi en läcker sparkdräkt...ähum, menar "kreation".

Totalt tillverkade Mooney modellåret 1968 621 stycken flygplan, varav 198 M20C Ranger. Det här är siffror som Mooney inte kommit i närheten av på senare år - det brukar kanske röra sig om en tiondel i årsproduktion nuförtiden. Och en bit över 600 stycken Mooney...jämfört med vad Cessna på årsbasis rullade ut från sina anläggingar vid den här tiden är det inte mycket: Det var frågan om flera tusen flygplan...

Modellnamnet Ranger användes av Mooney fram till 1978 då den lilla M20'n slutade tillverkas. Bäst att säga samtidigt också att Mooneys produktion låg nere åren 1972 till -74.


Currently Spinning:

Tommy James And The Shondells  Mony Mony

...att få till detta inlägg och kröna det med en englandsetta från just 1968 som heter Mony Mony...ja, det är ju som straffsparksläggning på öppet mål...

Texas  I Don't Want A Lover

...även om de heter så är det frågan om skottar. Gemensama nämnaren med Alteres Images och Hipsway (båda har varit på tapeten här) heter Johnny McElhone. "I Don't Want A Lover" var Texas' debut och kom i början av 1989.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Mårten

Publicerad 2008-01-21 20:47:17

Läckert, den dressen påminner starkt om sätena i kompisens Dodge Polara 72:a , det kallades "Princeton upholstery" hos Chrysler :-)

Kräv mer paisley och vinyltak åt folket!

Apropå nånting annat skrev en grej om ett Vampire-haveri på min blogg som hände här hemmavid på femtiotalet, nåt du kanske vet nåt mer om eller kan korrigera i storyn?

Postat av: F

Publicerad 2008-01-21 21:35:40

Frågan är vad som är läckrast, inredningen i Polara'n eller denna dress... hon klär ju med en .45 också :)

Ska kolla din blogg o se om jag kan sia något... :)

Postat av: Farbror Sid

Publicerad 2008-01-22 06:19:39

Mitt väl är solklart... Dressen och kvinnan.
Om hon sedan ägde en "sportig" Mooney... så är det ett plus i kanten... Tack Fred för de fina orden om min blogg... tacksamhetsskulden ligger tung på mina axlar nu...

Postat av: F

Publicerad 2008-01-22 08:44:41

Sid! Hee .. jag säger bara som det är :)

Bruden är döpt: Mony Mooney - det är ju henne Tommy James har "på läpparna" ;)

Postat av: Mårten

Publicerad 2008-01-23 23:25:43

Den bilden med Mony Mooney är väl ett solklart fall för farbror Sids sida va? :-)

Postat av: F

Publicerad 2008-01-23 23:53:34

Precis, Mårten! Tror t o m att han kanske är lite avis på mig ;P

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela