Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Deer Hunter

Publicerad 2008-12-21 15:57:41 i Film och TV,



John Williams    Cavatina

...
live från 1979. Låten är väkänd från en av mina favoritfilmer, The Deer Hunter, men det var faktiskt inte första gången den användes i filmsammanhang. 1970 hördes den i den engelska filmen Farligt möte (The Walking Stick). Stanley Mayers hette kompositören som från allra första början hade skrivit stycket för piano.

En annan låt som då och då hörs i The Deer Hunter är Can't Take My Eyes Off You, en stor hit 1967 med Frankie Valli.

 

Det är denna månad 30 år sedan som The Deer Hunter gick upp på amerikanska biografer. Den hade svensk premiär i början av mars 1979. Gissar att jag var i de yngre tonåren när jag första gången såg den en kulen höstkväll på TV. Självklart tog man då intryck av scenerna med rysk roulette men även av det otroligt snygga fotot.  

The Deer Hunter var den första av de amerikanska Vietnam-filmerna, de närmaste åren kom detta utveckla sig till en egen genre. Inte långt därefter hade till exempel Apocalypse Now premiär. Men ändå är inte The Deer Hunter en utpräglad krigsfilm - trots allt, när man tänker efter: Hur mycket av filmen utspelar sig "under strid och fångenskap"? Snarare handlar det om krigets konsekvenser för ett grabbgäng med ryskt påbrå som bor och arbetar i ett "skithål" men som stolt åker iväg för att kriga för sitt land i ett annat land - skithål nummer två. 

I Deer Hunter krökas det på ryskt vis och rysk roulette samt "den enda kulan/skottet" är återkommande teman. Storyn bygger i grund och botten på en roman av av Erich Maria Remarque som heter Kamrater (Drei Kameraden) -  då är kriget ett helt annat och motsvarande skithåla nummer ett ligger i 20-talets Tyskland.

Redan 1938 filmades storyn i Hollywood efter ett manus av F. Scott Fitzgerald, då med titeln Tre kamrater (Three Comrades). Med andra ord torde den filmen varit en ganska säker inspirationskälla till The Deer Hunter...

En sak som jag tycker är lite konstig är att filmens regissör, Michael Cimino, sedan succen med The Deer Hunter (som tog hem en och annan Oscar) på något märkligt vis lyckades klanta bort sin karriär. Men kanske är detta mer lätt hänt än man tror.



Jag köpte The Deer Hunter på DVD igår - därav anledningen till detta inlägg. Nästa gång jag ser den tänker jag lägga mest märke till de scener där John Cazale är med (till exempel scenen från stamhaket här ovan). Dessa är de första som spelades in. Han hade precis fått diagnosen skelettcancer och gick bort redan i mars 1978.

Cazale spelade rollen som Stoch och var vid den här tiden förlovad med Meryl Streep som spelade Linda. I filmen är Nick (Christopher Walken) ihop med i Linda, men även Mike (Robert De Nero) har en stark dragning till henne...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Håkan O.

Publicerad 2008-12-21 18:42:53

Käre jägare, eller "Dear hunter" som det heter på utrikiska........

Jag kan gratulera till filmköpet. Det är en sån där rulle som hamnar någonstans bland topp 10 om du förstår vad jag menar.

Postat av: F

Publicerad 2008-12-21 20:05:09

oh deer, oh deer ;)



Den är placerad säkert på Topp 10 även här hos mig, antar att det framgår av inlägget.. host ;)

Postat av: Mårten

Publicerad 2008-12-21 23:15:03

Jag skulle nog vilja ha den fullständigt bortglömda "The POW" från 1973 till den första vietnam-filmen...

Om man inte räknar med The Green Berets med John Wayne som kom redan 1968!

Postat av: F

Publicerad 2008-12-21 23:35:32

He he... nja, jag vill få det till att den "filmgenren" formades av de känslor som fanns i "post-Vietnamkrigs-USA"...även om "The POW" säkert är en intressant independent-rulle...och Wayne's bidrag är en fristående fortsättning på en bortglömd western ;)

Postat av: Mårten

Publicerad 2008-12-21 23:42:07

green berets är mycket en western som hamnat lite fel i både tid å rum ja, men extraordinärt att våga lägga handligen till vietnam redan under kriget.



Postat av: F

Publicerad 2008-12-22 00:02:11

Inte en av Big Leggy's bättre rullar. Men tanken med Gröna baskrarna var väl att göra en patriotisk manifestation när många i USA hade börjat högljutt ifrågasätta meningen med kriget. Receptet: Skicka in kavalleriet....men det var nog lite "fel medicin" ;)

Postat av: Superechochris

Publicerad 2008-12-22 05:00:55

Första filmen som visades i 4 kanalig optisk Dolby Stereo (icke att förväxla med det tidigare "Dolby System" för magnetiskt ljud!) i Sverige då den hade premiär på Astoria (R.I.P.) i Stockholm! Nya förstärkaren var en Dolby CP50 (vaddå nörd?)

Postat av: F

Publicerad 2008-12-22 06:10:23

Anar jag Towpilot bakom denna raden (från den svenska wiki'n) ;)



Filmen hade svensk premiär 3 mars 1979 på biografen Astoria i Stockholm. Den blev första filmen i Sverige att visas i Dolby Stereo.

Postat av: Bosse

Publicerad 2008-12-22 07:48:40

The Deer Hunter var den första barnförbjudna film jag såg på bio. Som du skriver så är ett starkt minne från filmen scenen med rysk rollett. Det är väldigt många år sedan jag senast såg filmen, men jag vill minnas att bröllopet tog väldigt stort utrymme i filmen. Jag tyckte då att man kunde korta ner bröllopsscenerna med flera minuter.

Men som sagt det är många år sedan jag såg The Deer Hunter så kan ske minns jag fel.

Postat av: F

Publicerad 2008-12-22 08:29:18

Bosse - gör som jag: En lämplig eftermiddag i jul eller mellandagarna ska jag kolla på Deer Hunter. För mig är det inte riktigt lika många år sedan jag såg den senast, men - som jag skriver - det finns alltid nya aspekter att tänka på, som detta med John Cazale's medverkan t ex.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela