Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Ny warbird: En skånsk T-28 Trojan - 2

Publicerad 2008-04-25 12:24:36 i Propulärkultur,

Lite kul att läsa artikeln om den skånska trojanen på sportpilot.se, detta någon dag efter att mitt första inlägg i ämnet hade lagts ut. Tidigare i veckan skrev jag en kortare artikel och så fort bilder på "rätt kärra" dyker upp ser ni det mesta av denna text på en annan plats på webben (också).

T-28B - 50-talet
En annan US Navy T-28B - way back in the 50s...


Om allt går som det är tänkt kommer Stonab Avations North American T-28B Trojan, med den amerikanska registreringen N428B, up and running på den här sidan Atlanten om någon månad.


Vad är en T-28 Trojan?


T-28 Trojan konstuerades ursprungligen som en ersättare för T-6 (Sk 16) i USA. Första flygningen skedde den 24 september 1949 och leveranserna påbörjades året därpå.


Den första versionen, T-28A, gick till US Air Force (USAF) och hade en Wright R-1300 på 800 hästar nosen. Därefter kom US Navy's versioner, T-28B och -C, vilka hade en starkare motor: Wright R-1820 på 1 425 hästar. Skillnaden mellan flottans versioner av Trojan var att C-varianten hade hook för användning på hangarfartyg.


När produktionen av Trojan avslutades 1957 hade 1 948 stycken tillverkats.


Över 200 stycken begagnade USAF T-28A kom att få starkare motorer och modiferas till attackflygplan: Den franska versionen Fennec användes i kriget i Algeriet och började levereras av Sud Aviation 1959 franska flygvapnet.

Fennec No. 119 - Duxford 030516
Fennec No. 119. Duxford för fem år sedan.

Med vetskapen om att denna modifering var lyckad kom amerikanarna att göra likadant själva: Från 1962 kom ytterligare över 200 stycken T-28A/B/C bli modifierade till T-28D Nomad och därefter användas i sydostasien, till exempel av Sydvietnams flygvapen.


Trojanen i Eslöv


Sten Svenssons T-28B började livet i US Navy i början av 50-talet, då med id-nummer 137696. Efter en omfattande renovering för ett antal år sedan återfick N428B sin US Navy-målning och är märkt som tillhörande VT-2 - en skoldivision som var (är) baserad på Naval Air Station Whiting Field i Florida - på 1970-talet. I januari 1982 överläts "trojanen" från Davis-Monthan Air Force Base, där den stod avställd, till närbelägna Pima Air Museum, Tucson, Arizona.


Snart såldes planet vidare till en Lynn C. Hunt i Santa Rosa, Kalifornien, som kom att göra det luftvärdigt, först registrerad som N27556 men efter något år ändrat till N428B. Sedan 1996 och fram till ett litet tag sedan har N428B ägts av Pipeline Aviation och varit baserad i St Petersburg, Florida.


Numera heter alltså ägaren Sten Svensson med adress Eslöv. Ambitionen är att ha flygplanet i luften efter montering i juni. Därefter är det tillgängligt för uppvisningar och dylikt...



Data & prestanda: T-28B


Motor: En Wright Cyclone R-1820-86 på 1 425 hk

Sittplatser: 2
Tomvikt: 2 914 kg

Maxvikt: 3 856 kg

Spännvidd: 12,22 m

Längd: 10,06 m
Höjd: 3,86 m


Max fart: 552 km/h (343 mph)
Max höjd: 10 800 m (35 500 ft)
Räckvidd: 170 mil (1 060 miles)

T-28 i luften


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Bosse

Publicerad 2008-04-25 14:34:53

Nu vet du vad som händer när du lägger ut en "Trojan" på webben. ;-)

Postat av: F

Publicerad 2008-04-25 14:45:07

Jupp,"...and the word was out" .. ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela