Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Derma i vårt minne

Publicerad 2008-04-07 12:43:00 i Beech, Propulärkultur,

D-ERMA 3

Det är något visst med Beech Bonanza - främst V-tail Jag antar att ni har börjat fatta att i varjefall jag tycker det. Mårten, som har den eminenta bloggen svammelsurium, tycker som jag. Varken han eller jag ska behöva vänta för länge...och är det dessutom någon mer därute som dreglar lite lätt av följande bilder...you're welcome. Och mer finns runt hörnet...

Bilderna är tagna vid två besök i Tyskland våren 1996. Föremålet för närmare studium var Beech V35B Bonanza D-ERMA (c/n D-10053 - ex N18389, N235Y) tillverkad 1977. Föremålet stod i en hangar på Marl/Loemühle (EDLM).

D-ERMA 4

Om jag kommer ihåg rätt var priset, när det var färdigprutat, DM 215 000. Motsvarade cirka 900 000 kronor vid denna tiden. Men det blev ingen affär, polaren köpte en Mooney 201 istället. För sex år sedan hittade även denna Bonanza tillbaka över Atlanten. Att så skulle ske var kanske inte direkt otippat.

D-ERMA 2

TTSN 1982 timmar och 310 timmar på motorn (TTSN: Total Time Since New). I genomsnitt cirka 100 timmars uttag per år alltså: Inte farligt mycket, hälsosamt lagom. Detta var alltså V-tail nummer 10053 som hade tillverkats - 1982 rullade den sista av produktionslinan i Wichita, D-10403. D-ERMA hade varit på tyskt register sedan december 1992. En Bonanza som hade passat the maestro himself; Barry White, men då vi var i Tyskland så antar jag att Frank Farian låg närmare till hands.

D-ERMA 5

Första gången bönderna från Småland fick se en CD-spelare i panelen (?) - under höjdmätaren till höger.

Sedermera ny identitet i USA för D-ERMA (vi hann att snacka så mycket om "henne" som hon döptes till Derma) blev N390BC. Tydligen var hon ute för ett mishap för några år sedan. Hittade följande när jag googlade på reggan:

Accident occurred Monday, April 14, 2003 in Fort Worth, TX
Probable Cause Approval Date: 9/30/2003
Aircraft: Beech V35B, registration: N390BC
Injuries: 1 Minor.


Upon accepting a clearance to climb to 3,500 feet msl the pilot increased power. As power was increased, the pilot noticed on the engine data management unit that there were "no bars illuminated for cylinder number 5." The pilot reported to Dallas-Fort Worth air traffic control that the airplane was experiencing engine problems and requested to divert to the nearest airport. Upon receiving directions to the nearest airport, the pilot noticed cylinder #4 "had no readout." He advised air traffic control that he was unable to make the airport and initiated a forced landing. During the landing flare, "airspeed bled so fast that the stall horn beeped and the airplane seemed to accelerate toward the ground." Subsequently, the airplane landed hard and came to rest upright in a grass field. Examination of the airframe fuel filter revealed that the fuel filter screen displayed evidence of corrosion, and the housing was full of fuel. Examination of the fuel manifold revealed the topside of the screen contained debris, the #3 fuel nozzle was blocked with contaminants, and debris was found in the #4, #5, and #6 fuel. The #1 manifold to fuel nozzle fuel line was found partially blocked.


The National Transportation Safety Board determines the probable cause(s) of this accident as follows:


A loss of engine power due to corrosion and contamination of the fuel system, and the partially blocked fuel lines and nozzles.

Får nog ta tillbaka det där om "hälsosamt lagom" mycket flygtidsutag...


Marl var ett rätt mysigt ställe. Kommer ihåg att eftermiddagsölen i solen smakade ofantligt gott. I hangarerna fanns cirka 50 flygplan, av dessa var säkert ett tiotal Bonanza och hälften av dessa till salu. Tänker så småningom lägga ut lite bilder på några av dessa

I överhuvudtaget så verkar Tyskland fortfarande var fullt med jättefina 60- och 70-talsflygplan med låga gångtider, tilltalande orginalskick och bara en eller två ägare ("Herr Doktor A" och "Herr Doktor B") i historiken.  Nu är "Herr Doktor B" runt de 70 och vill sälja...
D-ERMA 1


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: RonnyBGoode

Publicerad 2008-04-07 20:03:34

Buddy Holly, Big Bopper och Richie Valens flög ju in i evigheten i en 1947 Beechcraft Bonanza år 1959. Är det en tidigare variant av denna? Även 47:an hade tydligen V-tail.

Postat av: F

Publicerad 2008-04-07 20:36:12

Det kan man säga, ja. Beech Bonanza med V-stjärt var i produktion 1947-82. Från början byttes bokstäverna A, B o C innan "35" i samband med årsmodell ... den andra årsmodellen var "A", den första var "simply" Beech 35 Bonanza.

Förresten RonnyBGoode - kolla även här :)

http://lae.blogg.se/240106193810_the_day_the_music_died.html

Postat av: Mårten

Publicerad 2008-04-07 22:33:19

Vad glad man blir av att se Bonanzas :)
varför vågade ingen annan bygga V-stjärtar egentligen , patentgrej eller?

Postat av: F

Publicerad 2008-04-07 23:02:08

Visst blir man glad :)

Visst har det byggts andra kärror med V-stjärt. Två i Sverige: BA-12 och BA-14, t ex.

Men jmfrt med en Straigt-Tail så fish tail'ar den, är lite mer "stökig" i luften. Från början valdes V-looken inte bara för att sticka ut .. utan att vinna i fart - en pinne mindre som stack ut. Men, egentligen ... vann man såå mycket, egentligen.

Men helt klart: En riktig Bonanza ska ha V-tail :)

2008-apr-07 @ 22:59

Postat av: Mårten

Publicerad 2008-04-08 20:07:05

Ja, och Fouga magister
t ex, förresten gjorde man inte en SAAB SAfir med V-stjärt för experiment också, eller rör jag ihop'et nu igen?

Postat av: F

Publicerad 2008-04-08 20:14:47

Fouga Magister, ja .. självklart :)

Saab har haft några V-stjärtar på ritbordet, men vad jag kan på rak arm minnas så har ingen kommit i luften.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela