Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

DA40 TDI - och att svära i kyrkan...

Publicerad 2007-10-05 11:55:54 i Allmänt,

DA40D SE-LTP ESSB 041006
Den ska vi ha, säger vi i kör...eller till och med i kyrkokör...                           Bild: KK

Diamond DA40D - eller mer publikt känd som DA40 TDI - är ett flygplan som säljs skapligt bra världen över. I Sverige säljs uppskattningsvis fyra-fem stycken årligen. Det är ett modernt allmänflygplan med en motor som går på dielsel/flygfotogen/Jet A1 som tilltalar svenska flygklubbar. Man ser gärna på typen som "det nya", "det moderna". Nu är den nödvändiga föryngring här, klubben kan äntligen sälja sin 25 år gamla Piper och köpa en DA40D samt därmed gå en ny vår till mötes.

Ni hör att jag låter skeptisk kanske? Det är inte flygplanstypen, som en modernare företeelse i jämfört med dessa gamla Piper och Cessna, jag hänger upp mig på. Nej då, att man letar efter nyare flygplan är tveklöst något positivt - och nödvändigt. DA40D är säkerligen en dröm att flyga med god komfort med mera.

Men i fallet DA40D - som introducerades 2003 och har idag tillverkats i snart 350 exemplar - finns det ett aber: Motorn stannar lite väl ofta.

Jag tänker inte spekulera i vad det är som gör att så sker - bara konstatera att någonting inte fungerar som det ska, för DA40D har dimpt ner här och var. Många gånger har det varit ren änglavakt och en god pilot som räddat situationen.

Synen på DA40D har nästan fått något heligt över sig i flyg-Sverige - det är med detta nya flygplanet som klubben ska ta steget in i framtiden...men vi ska inte prata om att typen havererar onaturligt mycket. Det mer eller mindre mörkas istället, eller..?

För något åt det hållet verkar faktiskt vara faktum. Diamond-fabriken i Österrike måste ha fullt upp med att göra haverireparationer...och likaså Thilert, motortillverkaren. För även om produkten är ett tilltalande flygplan så finns det ett stort problem - det kan man inte bortse ifrån: Motorn stannar lite väl ofta.

Det fanns tidigare en sammanställning på DA40D-haverier på nätet, men den är av någon anledning numera borta. Det är svårt att göra en uppskattning, men det rör sig säkeligen om mellan 50 och 100 motorstopp. Bara i Sverige är det säkert frågan om cirka sju-åtta missöden. På fyra år...

Det finns andra nya/nyare flygplan. Skräcken för bränsleskatten piskar väl på, men jetsoppan går också upp i pris nästa år.

Så när man hör talas om ytterligare en klubb som tagit steget och köpt en DA40D så undrar man verkligen: Har de låtit sig duperas av någon eller något? Det är allmänt känt att haveristatestiken är urusel. Innan man på allvar vet att man kommit till rätta med problemet med motorn skulle i varje fall en flygklubb agera lugnt och försiktigt, kanske välja en "säkrare" lösning - åtminstone till vidare. Några år med en bättre haveristatestik behövs först som kvitto för DA40D.

Rent ut sagt: Jag fattar inte hur de vågar.

Men att DA40D inte - åtminstone än - är det fantasktiska flygplan som stora delar av flygklubbssverige tycks tro, det är något man inte får inte säga. Man blir omgående utpekad som "bakåtsträvare". För man måste se det som positivt att man säljer DA40D, annars kommer man aldrig till rätta med klubbflygets kräftgång vad det gäller ålderdomlig teknik etc. Men vad spelar det för roll om säkerheten är tveksam?

Att uttrycka åsikt som den jag nu gör är i sammanhanget lite som att svära i kyrkan...men motorn har stannat lite väl ofta.

Amen.

Spinning
En sån som ska bort...en 25-årig Piper...


Currently spinning:

Timbuk 3    The Future's So Bright, I Gotta Wear Shades

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Filip

Publicerad 2007-10-05 17:23:07

Om jag förstår dig rätt ska flygklubben investera i en Da40D vilket är ett fint nytt flygplan. Alla typer har för och nackdelar, så även Da40. Utan att tittat in i prestanda tabeller funderar jag på hur det funkar med en fullastad Da40D en varm sommardag på Ränneslätt. Som jag förstått är det inte en kortfältskärra och framför allt inte på gräs. Nu har ni ju rätt långt fält och jag förmodar ni tittat in på prestandan! Lycka till!

Postat av: F

Publicerad 2007-10-06 08:58:19

Hej Filip! Gör samma kalkyl på fältet i Västervik, och du är "rätt på" vad det gäller klubb etc. På ESMC finns numera endast 91/96 f ö ...ibland har man kanske lite väl brått o vara miljövänlig? ;)

Postat av: Bengt Stenström

Publicerad 2008-02-10 16:26:03

Eftersom motorerna stannar allt som oftast är det väl lika så gott att tillverkaren satsar på segelflygplan i stället... ;-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela