Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Stiggie STIG

Publicerad 2007-03-19 23:48:00 i Allmänt, Propulärkultur,

image458 Seegt.

Den här måndagen bara försvann. En sväng till Vetlanda för att hämta in ett jobb, lunch på klubben, och sedan var det redan seneftermiddag. Istället för att göra det jag skulle satte jag mig ner för att forska lite om produktionen av Focke Wulf Fw 44 Stieglitz. Självklart gör han det säger ni, en del av er fattar, rätt många inte. Jag klandrar er inte. Det är egentligen allt annat än självklart. Men anledningen till detta var Peters Stieglitz, dess bakgrund - se föregående inlägg! Så efter några timmar hade man fått ihop följande:

The very first Fw 44 aircraft, Werk Nummer (W/Nr.) issued  in the range between 154 to 350 (not all were Fw 44s), had been built in 1932-34 at Bremen.  

The Fw 44J was, from the begining, an export-version based on the Fw 44D of 1935. But it also became the final production version.

The very first aircraft to have been built by Siebel at Halle in licence in 1934 had been D-EOHO (c/n unknown, higher than 350). There is no reliable source to divide Bremen from Halle productions. One known "survivor" of the Fw 44-production at Halle is F-BFKK now at  Chambéry. This is a composite aircraft constructed from the remains of W/Nr. 251 (F-BCNR), 498 (F-BCNE) and 593 with Halle made 498 supplying most parts.  

There had been many other licence productions: Bücker at Rangsdorf, Argentina, Austria, Brazil, Bulgaria and Sweden.   

The first batch of Fw 44J to Sweden (SwAF Sk 12s serial  611 to 626) were built at Bremen in 1936-37. Four of these were in 1952-54 registered as follows: 

SE-BWK, ex SwAF serial 614: Mfct Bremen 1936 with W/Nr. 1896. W/o xx.xx.57.

SE-BXH, ex SwAF serial 616: Mfct Bremen 1936 with W/Nr. 1898. W/o 13.3.56.

SE-BRZ, ex SwAF serial 622: Mfct Bremen 1936 with W/Nr. 1904. Preserved in a museum in Sweden.

SE-BXO, ex SwAF serial 625: Mfct Bremen 1937 with W/Nr. 2293. Flying as D-EMIG.

Production by Cesko Kolben Danek (CKD) at Prague-Letnany started in early 1940 when the Focke-Wulf Bremen factory had to concentrate on Fw 190 fighter production and less sabotage endangered types were outsourced to occupied countries like Czechoslovakia. Aircraft from the Czech production were integrated into the main German Focke-Wulf c/n sequence and there is no way of distinguishing Czech-built machines.

First known CKD-built Fw 44J was W/Nr. 2775 and should have been delivered to Norway, but after the German occupation of that customer, the whole Norweigian batch instead went to Finland. W/Nr. 2814 (SwAF serial  5771) was the first of 12 CKD-built Fw 44J for Sweden in 1940. The Fw 44J was also built under licence by ASJA and CVV in Sweden as the Sk 12. More on the Swedish Sk 12:
http://www.avrosys.nu/aircraft/Skol/412Sk12.htm 

Unfortunately due to the war both the Focke-Wulf archive and the reg office files were destroyed by bombing fires, so that a production list does no longer exist of the German made ones. 

In 1937 the Fábrica Militar de Aviones (FMA) of Argentina, located in Cordoba, acquired the license to build the Fw 44J. FMA first estimated that they would assemble some 500 units. The first Fw 44J built in Argentina made its first flight 6.12.37. During the course of 1938 58 examples were completed and deliveries were made to the Escuela de Aviación Militar, by that time based El Palomar, and to the V Aerial Brigade of Villa Mercedes, San Luis. The production continued until 1942 and in all 190 units were produced at Cordoba. So far, the lowest c/n I have seen on a FMA-built Fw 44J is 138, the highest is 183 - and c/n 183 is
G-STIG, ex LV-YYX>D-EHDH>OO-JKT

Om detta övertygar att G-STIG är tillverkad i Argentina (klicka på STIG-länken ovan)? Vi får väl se. Om tillverkningsnumret varit 2183 hade jag trott på att den kom från Bremen. 

Focke Wulf tilldelade nämligen c/n 183 till ett licensbygge: en Albatros L101D. 

Sedan är G-STIG målad som D-2692 - en rätt skapligt väldokumenterad tidig Stieglitz från 1933-34. G-STIG har svastikan på fenan, men jag kan inte minnas att jag sett något annat än Weimar-republikens ränder på bilder av D-2692 i orginal. "Historieförfalskning"? Väldigt typiskt now defunct RLM Aviation...

Slutligen appropå flygvapnets Sk 12: Det är kanske inte är allmänt känt att de två sista exemplaren i 'vapnet hängde med ända fram till 1967. De brukades som segelflygbogserare på F 5 (Typen hade egentligen utgått 1952.). Dessa två Sk 12 blev SE-EGB och SE-EGT. Den förstnämnda står numera på flygvapenmuseum, den andra är fortfarande i flygande skick och fyller 70 år 2007 (se bilden).

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela