Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Stiggie STIG II

Publicerad 2007-03-21 10:56:21 i Allmänt,

Via Peter har man fått höra ett smärre nödrop till förklaring av the Bremen-conection från STIG:s förra ägare. Han sa att man hittade spår av werk nummer 183, eller snarare 163,  i flygkroppen när man skulle duka om kärran. Och nu när han tänkte på det så var det nog snarare 163 som stod där. Om det skulle vara tillverkningsnummer 163 byggd av Focke Wulf i Bremen hade det varit en Fw 44B från 1933 - att "uppgradera" den till en Fw 44J för att sedan exportera den till Argentina några år senare känns rätt otroligt. Den 1933-tillverkade Fw 44B levererades till det "vardande" Luftwaffe.

Det sägs att 15 stycken Fw 44J exporterades till Argentina. Så här långt har jag bara hittat information att det fanns ett  flygplan tillverkat av Focke Wulf  på det argentinska civilregistret 1938: LV-NDA. Däremot fanns 20 stycken licenstillverkade Fw 44J...

image459

En annan argentinsk Stieglitz.

Igår skulle jag jobbat hårdare med de texter vars underlag ligger här framför mig. Istället blev det flyg för hela slanten som ni märker. Förutom all research om Focke Wulf Fw 44 Stieglitz och Argentina framkom nyheter om svenska exemplar också. Det lär visst finnas en i skogarna här i närheten (och tillverkad i Bremen dessutom, tydligen märkvärdigt i dessa sammanhang). Jag skickade över all historik jag hade på Peters Bestmann och Klemm, det tog hela kvällen att sammanställa. Det gäller att kunna prioritera, när vi blandar in flygrelaterade saker är det inte så lätt för mig. Frågan är om man inte ska byta namn till Folke Wulf?

Fick ett e-mail fwd av Peter från ex-ägaren. Jag satt och skrattade så folk på gatan utanför undrade hur det är fatt (och det kan man ju alltid fråga sig när man läser detta) när jag läste det. Ex-ägaren är något av en David Irving inom flyghistoria, han tar verkligen priset. En hel del annan tysk "memoralia" från 30/40-talet, som tidigare varit i denne mans ägo, ska auktioneras ut i mitten av maj. Jag bara väntar på att Zarah Leanders bröstvårta är med på auktionen - med äkthetsintyg, tyskt sådant, så svensk som hon var...

Nu ser jag fram emot helgen och Johans fest i Lund på lördag. Jag hade hoppats åka ner på fredag, men när man inte fixar jobbet som man ska börjar det mer och mer luta åt nedresa på lördag förmiddag.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela