En bit historia till salu
Detta fick mig att haja till lite, inte för att man är realistiskt intresserad. Men man är ju ändå... intresserad...
AIRCRAFT DATA |
|
Manufacturer: | Curtiss |
Aircraft Type: | C-46 |
Model: | A |
Configuration: | Pax |
MSN: | 42-3679 |
Engines: | Pratt & Whitney R2800 51M3 |
MTOW (lb): | |
TT (Hrs): | 14,631.3 |
TC: | |
Year: | 1945 |
Previous Operator: | |
Availability: | Sale |
Available When: | Now |
Price: | |
Comments: | |
Date Inserted: | 7/11/2005 |
Date Modified: | 7/14/2005 |
Gammal annons och ínte mycket att gå på, men efter ett tag kunde jag via nätet få fram att just denna Curtiss C-46 sedan 1984 finns i hos bolaget Servicio Aereo Del Vaupes i Colombia och bär reggan HK-3150.
Med hjälp av det gamla US Army Air Force numret 42-3679 spårade jag fram tillverkningsnumret, detta i en bok om Curtiss C-46 Commando som fanns i bokhyllan hemma. Kärran rullade av produktionslinan i januari/februari 1944. Efter kriget kom den att säljas till flygbolaget LAPSA som var i princip en cover up för israeliska flygvapnets transportorganisation. De brukade ett antal C-46 bland annat för att smuggla tjeckisktillverkade Messerschmitt 109:or till Israel. Om just denna C-46 står det:
Reported as the C-46 which crashed 31 May 48 near Ekron Air Base (with Bf109 as cargo). No fatalities. N9841F A W Schwimmer, Sayvon, Israel. To Seven Seas "Baltic Sea" 1960. Badly damaged by undercarriage collapse at Marseilles 13 Oct 1960. Repaired. Became the personal aircraft of the Katangese President. Stored Elizabethville, Congo, 1961 until ferried to Brussels Aug 1963.
Det där med att Curtissen även varit Katangas president, Moise Tshombe, personliga flygplan gör den verkligen historisk - om det nu är sant. Har nämligen inte fått det bekräftat ännu från/i andra källor.
Tshombe, ja - hans öde låg ju till grund för storyn i 70-talsrullen De vilda gässen. Ännu en titel som går upp på listan över filmer som ska ses igen. Se även De vilda gässen.