Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

En bit historia till salu

Publicerad 2007-01-29 23:04:00 i Allmänt, Propulärkultur,

En bit historia till salu

Detta fick mig att haja till lite, inte för att man är realistiskt intresserad. Men man är ju ändå... intresserad...

AIRCRAFT DATA

Manufacturer: Curtiss
Aircraft Type: C-46
Model: A
Configuration: Pax
MSN: 42-3679
Engines: Pratt & Whitney R2800 51M3
MTOW (lb):  
TT (Hrs): 14,631.3
TC:  
Year: 1945
Previous Operator:  
Availability: Sale
Available When: Now
Price:  
Comments:  
Date Inserted: 7/11/2005
Date Modified: 7/14/2005

Gammal annons och ínte mycket att gå på, men efter ett tag kunde jag via nätet få fram att just denna Curtiss C-46 sedan 1984 finns i hos bolaget Servicio Aereo Del Vaupes i Colombia och bär reggan HK-3150.

Med hjälp av det gamla US Army Air Force numret 42-3679 spårade jag fram tillverkningsnumret, detta i en bok om Curtiss C-46 Commando som fanns i bokhyllan hemma. Kärran rullade av produktionslinan i januari/februari 1944. Efter kriget kom den att säljas till flygbolaget LAPSA som var i princip en cover up för israeliska flygvapnets transportorganisation. De brukade ett antal C-46 bland annat för att smuggla tjeckisktillverkade Messerschmitt 109:or till Israel. Om just denna C-46 står det:

Reported as the C-46 which crashed 31 May 48 near Ekron Air Base (with Bf109 as cargo). No fatalities. N9841F A W Schwimmer, Sayvon, Israel. To Seven Seas "Baltic Sea" 1960. Badly damaged by undercarriage collapse at Marseilles 13 Oct 1960. Repaired. Became the personal aircraft of the Katangese President. Stored Elizabethville, Congo, 1961 until ferried to Brussels Aug 1963.

Det där med att Curtissen även varit Katangas president, Moise Tshombe, personliga flygplan gör den verkligen historisk - om det nu är sant. Har nämligen inte fått det bekräftat ännu från/i andra källor.

Tshombe, ja - hans öde låg ju till grund för storyn i 70-talsrullen De vilda gässen. Ännu en titel som går upp på listan över filmer som ska ses igen. Se även De vilda gässen.
N9841F (CASAIR)

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: emma

Publicerad 2007-01-30 15:56:05

..fattar inte att du pallar ^^

Postat av: F

Publicerad 2007-01-30 21:36:42

Pallar vad?

Postat av: emma

Publicerad 2007-01-31 00:40:04

att tänka så mycke på flygplan! ^^ ..man mår ju bara illa i dom ;)

Postat av: F

Publicerad 2007-01-31 11:37:34

suck :P

även jag mår illa i dem ibland, men det förtar inte mitt intresse. I detta fallet/inlägget handlade det inte om vilket flygplan som helt heller ...

Postat av: herr C K

Publicerad 2007-02-17 17:33:07

Vi, alltså namnen till christer Källner-frisyren tycker att lae skall verkaufa ev. stjäla den aktuella kärran i ändamål att bruka som bevingad tillika ambulerande flyghistorisk klubb(lokal) med undertecknad såsom självskriven hedersgäst. För övrigt föredrager jag ostron framför bläckfisk.
ps. Sye äger.

Postat av: Lae

Publicerad 2007-02-17 17:58:54

Vad äger Sye? Ska han med till Syeamerika för att titta på sällsynta fåglar?

Synd att herr frisyren har fått bläck på foten. Hoppas det ordnar sig. I "Curtissarne" kan man få rått kött enär de brukats i köttlogistiken i Boliva, mellan låglänt terräng - där boskapen lever - och höglänta La Paz.

Postat av: C K

Publicerad 2007-02-25 18:21:00

Sye äger ett par synnerligen stiliga pluderhosor.
Önskar man inte nödvändigtvis upp i luften kunna man ju nöja sig med ett utrangerat bevingat exemplar att helt enkelt bo i. Kanske står det någon IL-14 CRATE och skräpar i närheten eller en Fokker 28 kan väl inte va så dyr.

Postat av: Lae

Publicerad 2007-02-25 20:47:30

Tror att Sye klär gallant i dessa pluderhosor.

Nä, de är i stort sett gratis. Åtminstone den sistnämnda.. i Holland, kanske. Av Il-14 kanske det finns någon undanstoppad på något dirt strip i Mongoliet.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela