Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

PR Blue

Publicerad 2006-03-29 23:29:05 i Spitfire,

Jaha, imorgon bär det iväg till Stockholm några dagar. Hade kroppen fått bestämma hade denna resa cancellerats. Men jag är tvungen. Det är styrelsemöte i helgen med informell start redan på fredagkväll. Med tanke på saker och ting samt en viss museichefs hanterande av något som tillhör ett nationellt kulturarv lär det bli en hel del som ska stötas och blötas. Ur det perspektivet hade det känts bättre att ha varit frisk, kry och mer på allerten. Men man får hoppas på det bästa. Känner jag inte att jag får medhåll kommer det inte vara svårt att nämna för valberedningen att min plats är ledig nästa år. Jag anser nämligen i fall föreningen inte sätter ner foten och ryter till på allvar gör vi inte vårat jobb.

Hoppas åtminstone att det blir tillfälle för en trevlig middag med lite extra tillbehör imorgonkväll. Det är ju i princip enda kvällen jag är "ledig".

Jag tar på fredag eftermiddag med mig en kille som råkar vara med i ovan nämnda valberedning för att göra ett besök i den verkstad där det håller byggas upp en Spitfire. Detta med utgångspunkt från ett plan som hittats kraschat på en norsk fjälltopp. Haveriet skedde i februari 1944 och denna Spitfire var en av sju fotospaningsplan som engelsmännen hade skänkt till Sovjetunionen.

sovspit2


Om vi har sju plan att välja emellan, då kan det inte vara helt osannolikt att det rör sig om just denna kärra på bilden. Trist för den japanske färgprofiltecknaren, vars alster jag brukade i inlägget Sollentuna-Spitten, att han har fel på färgen. Den är inte svart, den är blå - PR Blue för att vara mer exakt. Samma färg fanns på de svenska Spittarna.

pr Alltid gillat den färgen - Photo Reconnaissance Blue.

...Blue on Blue....

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Moffe

Publicerad 2006-03-30 18:02:06

Klappa Spitfiren från mig.

Postat av: orias

Publicerad 2006-04-03 19:04:26

kan inte du skriva om fler snyggo-70tals idrottare som påminner om muskulösa seriefigurer? :P

Postat av: Fred

Publicerad 2006-04-03 23:23:01

..kan jag väl, men jag måste bara hitta den rätta inspirationen för det. Tyvärr är trenden vad det gäller mitt bloggande f n vikande... så inspirera mig då ;)

Postat av: Orias

Publicerad 2006-04-05 17:48:12

om du skulle skriva om Tintín så skulle du absolutis få fler läsare
mjau!

Postat av: Fred

Publicerad 2006-04-05 20:01:54

Det skulle jag kunna göra, jo. Grejen är att det känns lite som en favorit i repris. Men det är helt klart ett bra uppslag :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela