Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

xport

Publicerad 2006-01-15 00:51:31 i Musik - 80-tal,

X-port

Jag kom till Gotland på en sommarvind
klädd i boots och jeans
Jag mötte Frida jag blev spotlight-blind 
hon sa jag är dansös

Långt före The Ark och Melody Club kunde Växjös popscen ståta med gruppen xport. Om jag kommer ihåg rätt nu, i ett TV-inslag från anno datzumal ståtade X-port med en frontfigur och tillika sångare, som påminde utseendemässigt om Roland Cedermark. Ni vet dragspelets motsvarighet till Mr Hammond, Klaus Wunderlich. Det rimmade rätt märkligt då deras sound var lite mer svensk new romantic med en dragning åt mjukdisco. En hit hade X-port: Kom-Kom. Den blev veckans Smash hit i P3:s Poporama och dess Heta hög i april 1982, detta var innan Tracks fanns. Första versen kan ni läsa ovan.

Hursom, detta epos tillhör sedan gammalt Tompas, och numera även Lilians, favoritlåtar.
Hittade xport:s hemsida: http://www.hithouse.tk/

Innan namnbyte till xport hette gruppen THX. Detta var ju namnet på det då väldigt omdebatterade naturläkemedel som doktor Elis Sandberg vaccinerade folk på löpande band med vid sin mottagning i Aneby. Var han inte veterinär förresten?

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: CD

Publicerad 2006-01-26 13:08:56

Kul att någon tycker låten är bra! Hemsidan ligger för tillfället nere men kommer upp igen i slutet av mars 2006.

Postat av: Anonym

Publicerad 2006-12-30 16:48:59

jo han var veterinär=)

Postat av: F

Publicerad 2006-12-31 00:37:44

Yepp!! don't I know it ;)
..Aneby är ju nästgårds.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela